Home >> Freinetonderwijs >> Putten
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

BEATRIXSCHOOL

Smitsweg 49
3852XA, ERMELO
Telefoon: 0341-554186
meer info >>
4.8Km

DE ICHTHUSSCHOOL

Cornelis van Ramshorstlaan 3
3863 AZ, NIJKERK
Telefoon: 033-2462242
meer info >>
10.7Km

BASISSCHOOL PRINS WILLEM ALEXANDER

Van Schothorststraat 22
3772 AX, BARNEVELD
Telefoon: 0342-415634
meer info >>
14.0Km

BASISSCHOOL MET DE BIJBEL DE VALK

Hoge Valkseweg 37
6741 GK, LUNTEREN
Telefoon: 0318-461889
meer info >>
16.3Km

SCHOOL MET DE BIJBEL DE ZAAIER - HARSKAMP

Molenweg 69
6732 BJ, HARSKAMP
Telefoon: 0318-456295
meer info >>
17.7Km

CNS DE TRIANGEL

Kerkhoflaan 29
6741 BN, LUNTEREN
Telefoon: 0318-487271
meer info >>
19.8Km

DE WEGWIJZER SCHOOL MET DE BIJBEL

Kerkhoflaan 27
6741 BN, LUNTEREN
Telefoon: 0318-482122
meer info >>
19.8Km

HERVORMDE BASISSCHOOL MATTANJA

Oude Harderwijkerweg 50
8085 PH, DOORNSPIJK
Telefoon: 0525-682231
meer info >>
24.1Km

CSO DE BOOG

Buizerdweg 17
7331 JD, APELDOORN
Telefoon: 055-5423193
meer info >>
25.2Km

NASSAUSCHOOL HILVERSUM

Merelstraat 45
1223NS, HILVERSUM
Telefoon: 035-6858172
meer info >>
28.3Km

PROTESTANTS CHRISTELIJKE BASISSCHOOL BOSBERGSCHOOL

Dennenlaan 59
3739 KM, HOLLANDSCHE RADING
Telefoon: 035-5771660
meer info >>
30.4Km

TOBIASSCHOOL VRIJESCHOOL VOOR SPECIAAL BASISONDERWIJS

Prof. Lorentzlaan 16
3701 CC, ZEIST
Telefoon: 030-6916931
meer info >>
30.9Km

WERELDKIDZ KIEVIT

Nachtegaallaan 36
3738 EB, MAARTENSDIJK
Telefoon: 0346-211991
meer info >>
31.6Km

STICHTING DELTA DE BILT

Planetenplein 2
3721 LH, BILTHOVEN
Telefoon: 030-2211552
meer info >>
32.6Km

KATHOLIEKE BASISSCHOOL DE GRIFFEL

De Clomp 2002/04
3704 KC, ZEIST
Telefoon: 030-6992119
meer info >>
32.9Km


Freinetonderwijs informatie

Freinetonderwijs betreft een vorm van basisonderwijs volgens het gedachtegoed en de praktijk van de Franse onderwijzer en pedagoog Célestin Freinet (1896-1966).
Freinet ondervond in zijn dorpsschooltje dat de (voornamelijk) arbeiderskinderen er ongemotiveerd in de schoolbanken zaten.

De kinderen waren leergierig, maar toonden geen enkele interesse in de schoolboeken. Freinet ging daarom met ze op pad, liet ze verslagen maken (teksten, kranten) en liet ze levend, zinvol en handelend leren in coöperatief overleg. De school werd niet alleen een plaats waar leerstof werd aangeboden, maar vooral waar kennis en ontvoogding werden uitgedragen.

Uitgangspunten

Freinetonderwijs gaat uit van de volgende principes:

  • Het onderwijs wordt opgebouwd op basis van datgene wat leeft bij de leerlingen. De kinderen hebben de wens zaken uit te zoeken, tonen initiatieven en laten die in de groep horen; gezamenlijk wordt daar onder begeleiding van de leerkracht een plan op gemaakt.

  • Het leerplan is gebaseerd op iets dat zinvol is om uit te zoeken. De kinderen zoeken niets voor niets uit. Zo zijn ook zaken die nodig zijn maar niet een einddoel vormen zoals kunnen schrijven, kunnen spellen en een atlas kunnen hanteren zinvol binnen de weg naar het doel. Het verhaal moet immers in de krant; de brief aan de burgemeester moet er goed uitzien en ik moet wel weten hoe ik moet fietsen.

  • Het leren gebeurt tastenderwijs. Door handelend te onderzoeken, zonder in de eerste plaats uitgelegd te krijgen hoe iets werkt, verwerft het kind echt inzicht. Opvoeding tot democratie. Kinderen leren om samen op democratische basis hun groep/klas school te organiseren. Ze worden daardoor goed voorbereid op een democratische samenleving.

In Vlaanderen werken circa 61 scholen op deze manier. In Nederland zijn circa 16 freinetscholen. Verschillende freinettechnieken worden op veel meer vernieuwingsscholen toegepast. Freinetonderwijs zorgt ervoor dat alle kinderen zelfstandig leren werken.

Freinetbeweging

De Freinetbeweging bestaat vooral uit leerkrachten basisschool die werken aan onderwijsvernieuwing en zich daarbij met name laten inspireren door de freinetpedagogiek. Daarbij ontplooien ze de volgende activiteiten:

  • Het organiseren van landelijke dagen rondom thema's die per jaar door de ledenvergadering worden vastgesteld. Deze bijeenkomsten vinden plaats op scholen waar mensen werken vanuit de freinetpedagogiek. Ontmoeting, presentaties en uitwisseling van kinder- en eigen werk staan daarbij centraal. De bijeenkomsten zijn toegankelijk voor leden en belangstellenden.

  • Maandelijks verschijnt voor leden en belangstellenden Freinetnieuws.

  • De Freinetbeweging verzorgt publicaties voor vernieuwend onderwijs. Daarnaast publiceren ze vertaald werk van Célestin Freinet en de Franse Freinetbeweging.

  • Werkgroepen werken langere tijd rondom één onderwerp. De werkgroepen doen daarvan verslag. Doorgaans werken ze toe naar een eindproduct. Al naar gelang de behoefte ontstaan er nieuwe werkgroepen.

De kracht van de Freinetbeweging ligt in de zelfscholing, waarbij gebruik gemaakt wordt van relevante en recente ontwikkelingen uit praktijkervaringen en wetenschappelijk onderzoek. Leerkrachten gaan bij elkaar in de groep meedoen, denken samen over mogelijkheden, vertellen elkaar ervaringen met freinettechnieken en doen elkaar suggesties. Het gaat niet om passieve bijscholing, maar om actieve uitbouw van de eigen inzichten in wat vruchtbaar freinetonderwijs is, wat werkt, wat leidt tot beter vakmanschap.

Ook ontwikkelen leerkrachten samen hulpmiddelen en technieken, die de modernisering effectief maken. Proefondervindelijk verkennend wordt men een professioneler onderwijsvernieuwer. Van alle leden wordt hierin een bijdrage gevraagd , er zijn freinetbewegingen in ruim 40 landen.