Home >> Jenaplanonderwijs >> Vijfheerenlanden
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

KATHOLIEKE BASSISSCHOOL DE ARK

Sint Petersburg 25
3404 CV, IJSSELSTEIN
Telefoon: 030-6874104
meer info >>
8.5Km

OBS DE VLIEGER

Voltastraat 2
2871 ZN, SCHOONHOVEN
Telefoon: 0182-380978
meer info >>
8.7Km

OBS KORTLAND LOCATIE LANSINGH-ZUID

Ouverturelaan 105
2926 PT, KRIMPEN AAN DEN IJSSEL
Telefoon: 0180-512916
meer info >>
25.1Km

PCB SJALOMSCHOOL

Hermitage 46-48
2907 NB, CAPELLE AAN DEN IJSSEL
Telefoon: 010-4581250
meer info >>
25.6Km

SPECTRUM-SPCO

Leeuwenhoekweg 18A
2661CZ, BERGSCHENHOEK
Telefoon: 010-5221657
meer info >>
31.8Km

BASISSCHOOL MULLERPIER

Sint-Jobskade 14-16
3024 EN, ROTTERDAM
Telefoon: 010-4255385
meer info >>
34.9Km

CBS DE REGENBOOG

Delftweg 46
3043 CH, ROTTERDAM
Telefoon: 010-4371016
meer info >>
37.4Km


Jenaplanonderwijs informatie

Jenaplanonderwijs is een vorm van vernieuwingsonderwijs. In de praktijk zijn de meest opvallende kenmerken van het jenaplansysteem dat meerdere leerjaren gemengd worden in een klas, die vervolgens weer in verschillende klassen wordt gesplitst.

Daarnaast is zelfstandigheid belangrijk in het jenaplanonderwijs, in combinatie met het werken in en presteren als groep. In het jenaplanonderwijs staan kringen, viering, werken en spelen centraal. Er zijn in Nederland ruim 220 jenaplanbasisscholen en tien middelbare jenaplanscholen.

Geschiedenis

Het jenaplansysteem is bedacht door Peter Petersen, die uit Jena kwam. Het plan werd, in navolging van enkele andere onderwijsplannen, genoemd naar de woonplaats van de bedenker. Petersen hield deze naam aan en maakte een korte omschrijving.

Het systeem werd in Nederland geïntroduceerd door Suus Freudenthal-Lutter, die het in 1955 tegenkwam. Zij was daarvoor actief als bestuurslid van de Werkgemeenschap voor Vernieuwing van het Onderwijs. De internationale contacten van de Werkgemeenschap brachten haar in aanraking met onderwijsvernieuwers van heinde en ver.

Pratijk

Kenmerkend voor het jenaplan zijn vaak de projecten waaraan leerlingen moeten werken. In het rooster van jenaleerlingen worden projecturen, -dagen of -weken ingepland. Deze projecten lopen in groepsverband en geven de leerling vaak de mogelijkheid om de creativiteit uit te laten. Samenwerking is echter wel belangrijk.